Profesjonell, faglig kostholdsveiledning - for idrettsutøvere, bedrifter og vanlig aktive mennesker

Det er i valg av daglig drikke du ser helseeffekten!

Hva drikker du til måltidene dine hver dag? Hva gir du barna dine: hva får de for eksempel med seg til skolematen? Drikkevarer er faktisk en av de største kildene til sukkerinntak i befolkningen, og selv om vi stadig inntar mindre sukker, er det fortsatt for høyt i forhold til de anbefalinger som er satt med et helseperspektiv (maks 10% av dagens energiinntak!)

Nordmenn er på verdenstoppen i brusdrikking!

Nordmenn er på verdenstoppen i brusdrikking!

Utviklingen av melkeforbruk og av brusforbruk gir oss innblikk i nordmenns daglige drikkevaner, og kan også forklare en del av de helseutfordringer vi har. For mens vi drakk 9 liter brus pr person pr år i 1950, har dette økt til hele 119 liter pr person pr år i dag. I en halvliter brus er det ikke bare mye sukker som tærer på tenner, gir svingende blodsukker og derav svingende konsentrasjonsevne, men også nok energi til å øke kroppsvekten din nesten 8 kg dersom du drikker slik hver dag gjennom et år. Sukkeret og blodsukkersvingningene vil ofte trigge søtbehovet ytterligere, og dermed er sjansen stor for at du også inntar annet energiholdig føde som ikke akkurat begrenser vektøkningen videre. Med økt vekt øker sjansen for muskel/leddproblemer, diabetes-2, hjerte og karsykdommer, kreft og flere andre lidelser.
Totalforbruket av melk (grønn linje) er dessverre fallende

Totalforbruket av melk (grønn linje) er dessverre fallende

Samtidig ser vi et sørgelig fall i melkeforbruket, til tross for at vi tradisjonelt bruker mye meierivarer og også har melkeabonnements ordning i skolesystemet. Men barn drikker ikke melk dersom ikke voksne gjør det; det har opplysningskontoret for Melk kartlagt i en tidligere undersøkelse. Dels handler det om å være forbilder, dels handler det om hva som er «kultur» i den enkelte familie. Melk er en matvare som er unik, ikke nødvendigvis fordi den er en suverent bra proteinkilde (vekst, utvikling, treningsresultater, metthet, blodsukkerregulering, god forbrenning m.m.), men kanskje mer fordi ingen annen matvare kan måle seg med denne mht innhold av kalsium (styrker skjelettet!) og jod (nødvendig for normalt stoffskifte/forbrenning).

Andelen overvektige 8 åringer økte fra 16 til 19% i perioden fra 2008 til 2010! Se link!

Andelen overvektige 8 åringer økte fra 16 til 19% i perioden fra 2008 til 2010! Se link!

Nei, vi drikker brus, nektar og juice, iskaffe, iste, saft, sportsdrikke, kaffe-latte osv. Drikke som er full av sukkerarter, som gir både vektutfordringer, helseutfordringer og svært vekslende konsentrasjon og årvåkenhet. Ikke akkurat supert for for eksempel barn som sitter på skolebenken. Der skal de for det første lære, høre etter og prestere – og for det andre forventes å sitte stille (én ting er at sukkerinntak og vekslende humør gir urolige barn, en annen ting er at sukkerinntaket har enda dårligere effekt på helse og vekt om kroppen er mye stillesittende gjennom dagen. I en skolehverdag der gym er kraftig innskrenket!)

HER ER RÅDENE FOR DRIKKE TIL HVERDAGEN
VANN
En grei regel er at du drikker vann mellom alle måltider, samt til alle dagens varme måltider og grøntbaserte måltider. Altså til salater, woker, supper, kjøttretter, fiskeretter osv. For de fleste; den typiske middagen og mange tilfeller også lunsjmaten. Smaksett gjerne vann med frukt (sitronbåter, jordbær, eplebåter, agurk etc) i en mugge, og sett den også gjerne kaldt (evnt med isbiter) for å friste ekstra!

MELK
Drikk melk til alle dagens kornmåltider; for de fleste til frokost og kveldsmaten, og i mange tilfeller også lunsjen. Frokosten burde uansett ha et bidrag av melk; selv for de med liten matlyst. Ta en frukt og et glass melk, så har du gitt kroppen det viktigste å starte dagen med!

KAFFE/TE
Drikk gjerne mye kaffe (<5 kp pr dag) og te gjennom dagen, men helst bør slik drikke inntas etter eller mellom måltidene. Spesielt viktig er dette for de som sliter med å holde god jernstatus! JUICE Ett glass juice kan inntas pr dag, som en sunn del av anbefalingen "5 om dagen" (to porsjoner frukt/juice og 3 porsjoner grønt). Men tørstedrikke ikke på juice, og hold deg unna sukkerbomben nektar! SKOLEMÅLTIDET

Vi velger Smartfish til skolematen, og gjerne også kveldsmaten. Her pakket med fryseelement i en liten yoghurtboks fra Sprett-serien!

Vi velger Smartfish til skolematen, og gjerne også kveldsmaten. Her pakket med fryseelement i en liten yoghurtboks fra Sprett-serien!

Landets skoler tilbyr melkeabonnementsordning. Bruk den! Lag en kultur i klassen om at dette drikker vi! Melk er ikke bare, som tidligere omtalt, en supermatvare, men ekstra viktig i en fase av livet hvor muskler og skjelett er i vekst og utvikling. Et meget godt alternativ til skolemelken, er omega-3 drikken Smartfish.no. Her får man i seg smakfull juice med dagens dose av omega-3; ren og norskprodusert. Omega-3 er viktig for optimal kognitiv utvikling, og er en viktig byggesten for hjerne og nervevev. Dessuten reduserer omega-3 en rekke symptomer ved kliniske lidelser, det være seg astma, allergi, leddsmerter/betennelser, revmatisme, hjerteurytme, kolesterol, blodtrykk osv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *