Profesjonell, faglig kostholdsveiledning – for idrettsutøvere, bedrifter og vanlig aktive mennesker

DU KAN VELGE Å IKKE VITE..

Vi har i dag et stort folkehelseproblem: overvekt. Med overvekt øker risiko betraktelig for muskel-skjelettlidelser (hovedårsak til sykmeldinger i arbeidslivet), hjerte-karsykdommer, kreft, diabetes-2, urinsyregikt, hormonforstyrrelser m.m. Mange har «ment» sitt om årsaken til dette (altså overvektsproblemet), men det er ikke til å komme bort i fra at det skyldes et misforhold mellom energiinntak og energiforbruk.

En milkshake til maten i dag? Hos Pizza Hut kan du sjekke middagens - og dessertens, energiinnhold!

I dag gis vi i stadig større grad den informasjon vi trenger for å ta kontroll på kostholdet. Ikke bare skriver media daglig om «kostholdsfeller» og hvordan vi forbrukere lar oss «lure» av forlokkende reklame, markedsføring, og villedende merking av mat. Matvarene har i grunn nå også all informasjon tilgjengelig for oss, dersom vi ØNSKER å ta dette til oss. Du har vel sett at du faktisk kan lese hvor mye sukker det er i en halvliter Litago sjokolademelk på selve kartongen du drikker fra (her er det like mye sukker som i brus!), at næringsinnholdet også er deklarert på Snickers’en du tok med fra kiosken, at iskremen har tilsvarende informasjon både pr 100g vare óg pr enhet..? Det samme gjelder også halv-og helfabrikata og ferdigretter fra dagligvarebutikken.

skriver VG om McDonalds nye stunt i å bevisstgjøre sine kunder, ved å ikke bare gi de mulighet til å velge gulrøtter framfor chips, eller vann framfor brus, til menyene. Men også ved å gi direkte informasjon om energiinnholdet i de ulike delene av menyen. Vel, man har lenge kunne finne dette selv, ved å stikke innom matvarekjedens egne nettsider: der kan du sette sammen din egen meny og lett se hva du får i deg av energi. At en tradisjonell meny med burger, chips og brus da resulterer i over 1100 kcal kan kanskje forklare hvorfor vi i den vestlige verden altså sliter «litt» med overvekt. Nå kan du altså lese over slik informasjon mens du bestiller menyen….eller tar du på deg skyggelapper da?

Inntar du i snitt 250 kcal mer enn du forbruker hver dag, vil du i løpet av en uke ha økt kroppsvekten med 1/4 kg. Dette resulterer i 1 kg pr mnd, og hele 12 kg i løpet av ett år.

Det er vel her problemet til folk flest er. Vi har på oss de behagelige skyggelappene, vi ønsker ikke vite. Litt kan vel ikke skade? «Bare i dag» tankegangen.
Men om du altså bruker den tilgjengelige informasjonen, leter litt på emballasjen, så finner du det du trenger. For å ta kontroll over egen helse og vekt. Og da finner du også raskt ut at selvgjort-er-velgjort. Ta med matpakke, lag maten selv, baser maten på rene råvarer (grønnsaker, fullkornsprodukter og filet av fisk/kjøtt). Da er det lett å få kontroll på sitt eget kosthold. Du vet hva du spiser! Og du kan bli veldig mett også – nesten litt selvmotsigende, når man har fokus på å holde vekten i sjakk.

Jeg synes det derfor også er artig å til stadighet få følgende kommentarer fra kunder etter kostholdskonsultasjon hos TheMa: «Kostholdet fungerer bra, men jeg er jo nesten stappmett hele tiden. Søtsuget er endelig borte, og vekten går bare nedover! Kan vel ikke bli bedre da?!«

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.