Profesjonell, faglig kostholdsveiledning - for idrettsutøvere, bedrifter og vanlig aktive mennesker

Hvetedeig med mindre sukker (bolledeig)

Boller100g vegetabilsk olje (feks soyaolje)
5 dl skummet melk eller ekstra lettmelk
50g gjær eller 1 pk tørrgjær
1/2 ts salt
1 ts flytende søtningsmiddel
1 ts kardemomme
ca 13 dl hvetemel

Varm melk og olje (37 grader ved bruk av ferskgjær, og rør deretter gjæren ut, eller varm opp til 40 grader ved bruk av tørrgjær).
Bland alt det tørre (nesten alt melet, krydder, tørrgjær) og tilsett den oppvarmede melkeblandingen. Elt deigen smidig og glatt, og tilsett om nødvendig resten av melet. Dekk deigen med plast og hev i 30 min. Elt deigen deretter godt, og bak ut ønsket form.

Etterhev 15-30 minutter, stek på plate midt i ovnen ved 220-225 grader i 8 – 12 minutter (gjelder boller: ved valg av større bakverk så som kranser, velg temperatur 200 – 220 grader i 12 – 20 minutter).

Variasjonsmuligheter:

  • Vanlige boller
  • Kjevle ut til rektangel og fyll med eplemost, kanel og hakkede mandler.
  • Lag flettekrans, kardemommekringler, kanelhus eller lignende.
  • Pensle med egg om du ønsker gylden, skinnende overflate.
    Pensle med margarin om du ønsker salt overflate.
    Pensle med melk om du ønsker matt overflate.

    NÆRINGSINNHOLD PR 100g:
    251 kcal, 7,6 g proteiner, 9 g fett (hvorav 1,3 g mettet), 33,5 g karbohydrat (hvorav 0 g tilsatt sukker)

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *