Profesjonell, faglig kostholdsveiledning - for idrettsutøvere, bedrifter og vanlig aktive mennesker

Hvit saus, på et sunnere vis!

Takket være tilbakemelding fra en av mine kunder, kan jeg her videreføre en god og sunnere variant av den tradisjonelle hvite sausen!
Denne med over 300% mer kostfiber (!) og mindre fett enn vanlig, hvit saus!

Fullkorn3 ss Fibra Fullkorns siktet Hvetemel
2,5 dl ekstra lettmelk
1/2 ss soft light margarin

5 dl ekstra lettmelk
salt og pepper

Rist ut melet i 2,5 dl melk, slik at du får en meljevning. Smelt smøret i gryta, hell i meljevningen under omrøring, og spe deretter raskt med resten av melken. La det koke lett i minst 5 minutter, og smak til med salt og pepper.

Dette kan være utgangspunkt for hvit saus for middagsretter, for hjemmelaget lasagne og ikke minst for fiskeboller-i-hvit-saus (bruk da gjerne noe av fiskekraften i stedet for melk i sausen!)

Næringsinnhold pr 100g:
382 kcal, 28g protein, 7,8g fett (herav 3,7g mettet), 47,6 g karbohydrat, 2,9g kostfiber

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *