Profesjonell, faglig kostholdsveiledning - for idrettsutøvere, bedrifter og vanlig aktive mennesker

Iskaffe eller is – nesten det samme!

Sommervarmen er over oss, og med ferie, sommer og sol, hører også søte, avkjølende mellommåltider med. Men velger du iskaffe framfor is, for å gjøre et sunnere valg, bør du ta en nærmere titt på emballasjen. Flere av iskaffe-alternativene er nemlig like kcal-rike (pga fett og sukker) som fløteis! Iskaffe er en tradisjon fra de greske øyer, der sommervarmen har skapt behovet for en avkjølende og oppkvikkende forfriskning i løpet av arbeidsdagen.

Frappe betyr «avkjølt», men er også brukt i betydningen «shaken» (ristet). Typisk for denne greske drikken, er at den lages av frysetørket kaffepulver, kaldt vann og isbiter, og at den ristes i en shaker slik at det dannes et tykt skum på toppen. Sukker tilsettes «for smakens skyld» og ofte tilsettes også en liten skvett melk. Den frysetørkede kaffen gir et tykkere og bedre skum enn annen tilberedt kaffe!
Fra 1950-årene, da Nestle tok idéen videre og lagde ferdigdrikker av dette, har vi i dag flere produsenter som tilbyr ferdiglagde iskaffe-drikker. De er både smakfulle, søte og forfriskende, men hvor sunne er de egentlig?

På oversikten her ser du innholdet av kcal, fett, proteiner og karbohydrater (herav også sukker) i flere ulike iskaffe-varianter fra markedet. De som har mer proteiner i seg, har også ofte mer fett i seg (hvilket begge kommer fra melk tilsatt i produktet). Karbohydrater kommer dels fra melkesukker, men hovedsakelig fra tilsatt sukker.

Klikk på tabellen for større bilde!

Verstingen i testen er helt klart Tines nye iskaffe; Brasil med 300 kcal for en drikk (pga mye fett, og en god del sukker). De fleste har en god del sukker tilsatt, men Illy Caffe og Illy Caffe no sugar peker seg ut som klare vinnere med både lite sukker og lite fett!

Du kan selv lage sunn iskaffe ved å følge oppskrifter fra nettet. Feks fra Kaffe.no.

Slik lager du ekte, gresk Frappe:

  • Bruk en shaker; ha i 3-4 ss kaldt vann og 1 ts frysetørket kaffe (jeg bruker Nescafé Espresso) og rist i 10 sekunder til det bare er skum
  • Ha 6-10 isbiter i et høyt serveringsglass
  • Hell kaffeskummet i serveringsglasset, og tilsett 1-2 dl kaldt vann, litt ekstra lettmelk for smakens skyld – og evnt noen dråper flytende søtningsmiddel.
  • Server med sugerør 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *