ALLE vet hva «5 om dagen» handler om: man behøver ikke si noe mer, så skjønner alle hva det er snakk om. Likevel klarer ikke Ola og Kari Nordmann å få til mer enn halvparten av dette.

  • I dag skriver min lokalavis Fredrikstad Blad at kun halvparten av byens innbyggere spiser grønnsaker daglig.
  • Tilsvarende funn har også Opplysningskontoret for frukt og grønt tidligere slått fast: 4 av 10 middager inntas daglig uten følge av grønnsaker (og på middagstoppen er frossenpizza, brødmat og pølser).


  • Det er ikke verre enn å bytte ut sjokoladen etter lunsj med en gulrot eller appelsin! (-bildet er fra Fredrikstad Blad)

    Årlige undersøkelser av kostholdet vårt, viser at vi har en gradvis økning av frukt og grøntinntaket vårt, men økningen er liten, og den skjer hovedsakelig i form av frukt. Siden 1999 spiser vi 20% mer grønnsaker, mens inntaket har økt med 30% for frukt! Selv om vi ikke ønsker å si at folk flest skal være forsiktig med å spise for mye frukt (for det er jo en matvaregruppe som generelt er meget sunn!), og slik risikere at man spiser enda færre av frukt-og-grønt porsjonene hver dag, vil det være en fordel å fokusere mer på grønnsakene! Ufordringen med kun å spise frukt, er at det i denne delen av matvaregruppen finnes mest energi og sukker. Grønnsaker og frukt har det til felles at de alle er fulle av vitaminer, mineraler og antioksidanter, men grønnsaker er altså mer fiberrike, mettende og samtidig kcal-fattige. En effekt som absolutt er verdt å merke seg, når sukkerinntak og for høyt energiinntak er en av hovedårsakene til dagens dårlige helsebilde i Norge (og den vestlige verden forøvrig): overvekt, hjerte-karsykdommer, diabetes-2, kreft, og muskel-skjelettlidelser.



    «5 om dagen» handler om 2 porsjoner frukt og 3 porsjoner grønnsaker. En porsjon er ca 100g, og tilsvarer altså sånn ca én frukt pr porsjon, 1/2 porsjon salat, 1/2 grønnsaksporsjon til middag eller 1dl juice!

    Nydelig kveldskos kan lages med grøntdip (-bildet er fra Dagbladet!)




    DET ER IKKE PRISEN, MEN INTERESSEN DET STÅR PÅ!
    Mange mener at det er for dyrt å handle sunt, men ser man på økning i konsumprisindeksen fra 1998, viser den at verdier for frukt har økt tilsvarende som gruppen sukker/syltetøy/sjokolade/sukkervarer. Og selv om verdien for grønnsaker har økt mer enn disse, viste den på langt nær så høy verdiøkning som matvaregruppen mineralvann/juice/leskedrikk. Når man da samtidig vet at økningen i forbruk av mineralvann har vært formiddabel (vi ligger på verdenstoppen i forbruk!): fra 9 liter pr person pr år i 1950 til hele 119 liter pr person pr år i dagens samfunn, kan man ikke kun bruke prisen som en unnskyldning for manglende frukt og grønt inntak!

    Norge har vært i en årrekke blitt kåret til verdens beste land å bo i. Dette er basert bla på vår høye levealder: 79-83,5 år blir vi! Nå fryktes det at vår dårlige livsstil og kosthold skal redusere forventet levealder med generasjoner som kommer!

    TIPS TIL 5 OM DAGEN (500g frukt og grønnsaker)
    Synes du det er vanskelig å summere seg opp til de antall porsjoner som skal til for å nå anbefalingen? Her har du noen tips, og som du ser, gjelder det å bruke hver av måltidene som en anledning til inntak:


    TIPS 1
    Frokost: havregrøt med en neve bær (~40g)
    Lunsj: salat med kjøtt/fisk til (salatporsjon: ~100-150g)
    Mellom: yoghurt og gulrot (~65g)
    Middag: grønnsaker dampet/ovnsbakt/woket etc (~150g)
    Kvelds: omelett med salat (~100g)

    TIPS 2
    Frokost: brødskiver med ost/kjøtt, 1 tomat, paprikaskiver og rødbeter, og ett glass jucie (~200g)
    Lunsj: rundstykke med pålegg og paprika/tomat/løk etc, 1 frukt (~100-150g)
    Mellom: kålrotskive og neve nøtter (~65g)
    Middag: fajitas med paprika/løk/salat (~100g)
    Kvelds: lapskaus (~200g)

    Fristende matpakke for både små og store! (-bilde: Tanja Olstad Lunde)

    REFERANSE
    Utvikling i Norsk kosthold 2011
    Fredrikstad Blad: Slik vil de gi oss flere gode leveår
    Dagbladet: Grønnsaker ut- frossenpizza inn