Profesjonell, faglig kostholdsveiledning – for idrettsutøvere, bedrifter og vanlig aktive mennesker

Nyt Juledagene, spis smart i Desemberdagene!

Jul er kooooos 🙂 Men samtidig gir det en litt dårlig bismak, for vi vet jo at all snacksen og småkakene ikke gir særlig god effekt på hverken helse eller vekt. Gjennom blogg-rekken nå i desember, har jeg prøvd å gi deg tips til hvordan julen kan takles bedre, slik at både fysisk helse og psykisk helse ivaretas samtidig som den tradisjonsrike julen nytes.

Fysisk helse handler her om å mestre at energiinntaket i all den energirike julebakst og -mat står i stil til aktivitetsnivået. Bare på den måten kan man klare stabilisere vekten sin. Og på den måten kan man kontrollere blodsukkerregulering og kolesterolregulering, faktorer som har betydning for risiko for videre søtsug og energiinntak, diabetes-2 og hjerte-karsykdommer. Mange blir mindre aktive i julen, dels pga kald utetemperatur, dels pga stress og flere familiesammenkomster, dels pga tradisjon og dels pga at treningsaktiviteter og -sentere stenger eller begrenser åpningstider sterkt gjennom julen. Samtidig spiser man stadig mer, ikke nødvendigvis større mengder mat, men mat og snacks med dobbelt så mye energi i seg, enn hva du vanligvis inntar.

I en av mine barndomsbøker; «Jul i Bakkebygrenda» , nå nylig lest for mine egne barn, står det mange, gode påminnelser om hva jul handler om.
Der minnes man også om hva julegodter tradisjonelt var, før sjokoladekonfekten fikk bred plass i butikkhyllene:

Vi andre gikk i ring og sang alt vi orket. Og så knekket vi nøtter og spiste appelsiner og marsipan!

Frisk frukt i bugnende fruktfat, tørket frukt og ikke minst nøtter – fremdeles inntakt i sine nøtteskall. Søtt og godt – og ikke minst sunt. For frukt og nøtter har den fordel at de gir mye av det sunne, hjertevennlige fettet, samt mye vitaminer, mineraler og antioksidanter. Akkurat de tingene som mangler i småkaker og sjokoladekonfekt… Fiberet som også finnes i frukt og nøtter bidrar til mer metthet og evne til å begrense seg!

SE INNHOLDET HER!
Her er et lite utvalg av de tradisjonelle julekaker, og det er lagt vekt på de mest energigivende næringsstoffer (kcal). Verdier vises for en definert porsjon á 5 småkaker (eller 2 smultringer), og til sammenligning er det også vist 2 klementiner og en liten neve nøtter (12 stk):




*Fattigmann skal kokes i smult og vil da trekke til seg mye av de særdeles uheldige fettet. Derfor øker både fettmengde og kcalinnhold i forhold til hva som er å se i denne tabellen!



Av småkake-alternativene kommer pepperkakene best ut i en slik sammenligning (de har mindre fett i seg enn andre, og gir således mindre kcal), men vær obs på at verdiene er oppgitt pr 5 stk kaker… pepperkaker har en tendens til å trigge behovet for flere når man først starter.. 😉 Og pynter man med melis og nonstop øker kcal-innholdet i form av både sukker og fett!

NYT JULEDAGENE..
Det er summen av hva du inntar over en lengre periode, som avgjør din vekt og din helse. Ikke hva du unntaksvis gjør. Derfor må rådet være: nyt julen! Spis og kos deg, slik du føler er rett i følge din families tradisjon. Men husk at Desember er full av dager som ikke kan kalles juledager. Butikkene og arbeidsplassen/studieplassen starter gjerne markering av jul alt 1.desember, og holder det gående til minst 1.nyttårsdag. Julen handler strengt tatt om 3-4 dager, fra lille-julaften til 2.juledag. KOS deg med god samvittighet. Og gjør de litt mer smarte valgene de andre dagene! Til dét kommer flere tips om litt her i bloggen 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *